Naslouchač - Pravda a naděje téměř neexistují!

22.08.2016 19:33

Petra Stehlíková -Naslouchač

Originální název: Naslouchač
Rok vydání: 2016 (originál vydán 2016)
Počet stran: 376
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: Host

Vítejte ve světě plném nespravedlnosti!

Celé území je po Velké válce rozděleno na dvě části.  V té první nehostinné není nic, než jen pustnoucí nicota, která je pokrytá vrstvou jedovatých plynů. Naopak ta druhá překypuje životem, zelení a radostnými barvami.  Oba „mikrosvěty“ od sebe odděluje mocná hranice, jenž je tvořena magickým štítem z nerostu jménem sklenit. Ten je nadán téměř zázračným darem, jenž těm, kdož žije v jeho blízkosti, poskytuje ochranu, ba dokonce dokáže prodloužit i život. Tuto vzácnou surovinu dobývají z hlubin země sklenáři, kdysi mocný národ, který je nyní zotročen a držen na hranici životního minima. Jsou to znetvoření, zubožení lidé, kteří pro své pány neznamenají nic, než jen levnou pracovní sílu.

Jenže pak se objeví Ilan, která se na rozdíl od ostatních narodila bez vnějších vad. Je tedy čistá, což pro ni znamená značné nebezpečí. Jelikož dívky jako je ona jsou brzy odloučeny od svých rodin a odvedeni do temných nor, kde je rozhodně nic dobrého nečeká. Její matka pro ni chce však lepší osud a tak se ze všech sil snaží její vzhled skrývat. Jenže pravda brzy vypluje na povrch, Ilan je Naslouchač má dar, který je mezi obyvateli tohoto světa velmi ceněný. Jenže co to pro ní znamená, štěstí a bohatství, či snad něco mnohem horšího? Mladé děvče je tak vrženo do světa, kde pravda anebo snad naděje neznamenají vůbec nic.

Ze snění mě vyrušila Tessa, která se o mě otřela ramenem. Zatímco můj zájem upoutali lidé v sále, ona pohledem visela na stolech nabízejících všemožné lahůdky. Od pečeného masa až po sladkosti. Spoustu z nich jsem v životě neviděla. Okamžitě se mi začaly sbíhat sliny. „Kdybych si mohla vzít aspoň kousek,“ zaúpěla potichu. „Jenom bych ochutnala. Myslíš, že by jim to scházelo?“ Nescházelo. Věděly jsme to obě. I kdybychom vyjedly celý stůl, pořád by zůstalo dost pro všechny. Třeba pro celé město. Až se mražená jídla roztečou a teplá vychladnou, vyhodí se. Ti za oknem raději plýtvali, než by se slitovali. Pohladila jsem Tessu po rameni a usmála se do tmy. Oběma nám současně zakručelo v břiše.

Představte si zemi plnou otrokářů a těch, kdož jsou zotročeni!

Naslouchač je pro všechny příznivce žánru fantasy zajímavým objevem. Tato kniha totiž vznikla tady v českých luzích a hájích, ale to ji na kvalitě, originalitě, či snad poutavosti vůbec neubírá. Ba právě naopak, česká autorka se naprosto suverénně vyrovnává špičkám světové fantaskní literatury

. Její svět je dokonale promyšlený, nechybí mu ani jeho vlastní historie, či pojmy. Proto je zpočátku možné, že se v celém příběhu budete trochu hůře orientovat.  Brzy si však na drobné prvotní komplikace zvyknete a celičký děj se vám velmi brzy zaryje hluboko pod kůži.  Pokud byste se přeci jen nemohli zorientovat, nic se neděje. Jelikož i pro tyto situace má Petra Stehlíková řešení v podobě mini slovníčku na konci. 

Ruka mi bez rozmýšlení vyletěla vzhůru k obličeji a já si strhla voal. Tessa vedle mě vylekaně škytla. „Omlouváme se, pane,“ spustila jsem a snažila se, aby můj hlas zněl pevně a nechvěl se. Pokoušela jsem se chovat jako lidé v sále. Napřímila jsem se a vypnula hruď, i když jsem se sotva držela na nohou. Strážnému jsem se dívala do očí a neuhýbala pohledem. Mužova ruka se zastavila uprostřed pohybu. „Nejsme z ghetta,“ pokračovala jsem, než mě opustí odvaha. „Jen si na něj hrajeme. Neměly jsme to dělat, je nám to hrozně líto!“ K uším mi dolehl další z Tessiných vzlyků. Doufala jsem, že se nezhroutí na zem a všechno neprozradí. Popravili by nás. Neriskovala jsem jen svůj život, ale také život své matky a bratra. Sotva jsem dýchala.

Skvělý děj plný zvratů a překvapení, to je přesně to, co kniha nabízí!

Ačkoliv se jedná o zpočátku trochu pomalejší příběh, nezoufejte, všechno pomaličku graduje, až na konec zjistíte, že se od knížky nemůžete odtrhnout.  Stránky postupně ubíhají stále větší a větší rychlostí, až nakonec otočíte na tu poslední, která ve vás zanechá více nezodpovězených otázek, než odpovědí.  Takže se nakonec budete nedočkavě klepat, celí natěšení na pokračování, které je naplánován na příští rok.

Celičký příběh si za svou osobitou propracovanost a originalitu zaslouží jen slova chvály. Všechno trochu přibrzdí jen pomalejší úvod, ale nakonec v porovnání se vším tím čtenářským zážitkem se ve finále jedná jen o kosmetickou chybku. Já Naslouchači uděluji maximální ohodnocení 5 z 5 hvězdiček a už se těším, až budu v ruce dřímat druhý díl! Touto recenzí bych velmi ráda poděkovala e-shopu eReading.cz za poskytnutí recenzní e-knihy,TAM si můžete také přečíst i samotnou ukázku z knihy!

Přestože sklenaři používali k práci dávno zastaralé stroje, dokázali věci, kterých ostatní nebyli schopni. V té době byl jejich objev vnímán jako zázrak. Jeden ze sklenářských brusičů totiž zjistil, že když se dva oválné kusy sklenitu určitým způsobem vybrousí a postaví se od sebe v přesné vzdálenosti, vznikne mezi nimi silové pole natolik silné, že nepropustí vítr, déšť ani vzduch, včetně toho otráveného. A tak vznikl nový štít. Sklenit se začal těžit ve velkém. V blízkosti nových dolů vznikala další města. Přicházeli noví lidé ochotní žít postaru a odvrhnout věci, které do té doby používali a které jim zjednodušovaly život. Učili se. Někteří se přizpůsobili, jiní se vrátili tam, odkud přišli. Ale důležité bylo, že se řady sklenařů rozrůstaly.

Zpět

Vaše komentáře k recenzím

Datum 25.08.2016

Vložil Anča

Titulek Super kniha

Odpovědět

Krásná recenze, už jsem jich na tuhle knihu četla spoustu a všechny pozitivní! Asi si knížku budu muset koupit! :D

Datum 29.08.2016

Vložil Nasťa

Titulek Re: Super kniha

Odpovědět

Knížka je skvělá, za sebe jí doporučuji! :)