Naprosto pozoruhodná věc - Návštěvníci z vesmíru přichází!

16.02.2020 16:15

Hank Green - Naprosto pozuruhodná..

Originální název: An Absolutely...
Rok vydání: 2019 (originál vydán 2018)
Počet stran: 328
Vazba knihy: Pevná
Nakladatelství: Fobos

Velké jablko je městem zázraků!

April nikdy nebyla světoznámým influencerem, ani hvězdou každé středoškolské party. Je to jen mladá holka, co se po studiu na prestižní vysoké škole realizuje jako designer v New Yorském startupu, podniku, který je spíše nudný a monotónní, přesto však tvrdě dře a doufá, že se jí za její píli a neutichající nadšení dostane kýžené odměny. Při jednom pozdním návratu domů ovšem natrefí na velice zajímavou sochu, která si okamžitě získá její pozornost. Vrcholné umělecké dílo donutí mladou holku zapomenout na únavu, i frustraci po dlouhém dni. Rozhodne se zavolat svému nejlepšímu kamarádovi a trochu se pobavit.

Společnými silami natočí rozhovor s poměrně neznámým cizincem, který si od dvojce přátel vyslouží přezdívku „Carl“. Svůj malý experiment se rozhodnou sdílet se světem, a tak ho nahrají na všemi sledovanou platformu YouTube, ale to ještě netuší, že se do zítřejšího rána stanou mediálními hvězdami. Tyto impozantní monumenty se totiž v jednom jediném okamžiku objeví doslova na celičké zeměkouli, přičemž nikdo netuší, kde se probůh vzali. Nestandartní materiál, neprobádané prvky. Jedná se o mimozemskou civilizaci? Co si přejí od lidstva? Přichází v míru, a jakou roli v tom všem hraje jedna Američanka?

Hele, je mi jasné, že jste tu kvůli epické story plné intrik a záhad a dobrodružství a úniků před smrtí a taky smrti, jenže abyste se k tomu dostali (jestli teda nechcete rovnou přeskočit na třináctou kapitolu – nejsem vaše máma, abych vám to zakazovala), budete se muset vypořádat s tím, že já. April Mayová, jsem kromě jedné z nejvýznamnějších věcí, co se lidstvu přihodila, také holka po dvacítce, co udělala pár chyb. Mám vás v hrsti. Je to můj příběh a povyprávím ho tak, jak chci já. To znamená, že musíte pochopit nejenom příběh, ale taky mě, takže nebuďte překvapení trochou emočních dramat. Celé se to budu snažit vylíčit upřímně, ale také se přiznám, že si dost významně straním. Jestli si z tohohle čtení máte něco odnést, ideálně by to neměl být příklon k jedné, nebo druhé straně, ale prostě pochopení, že jsem (nebo jsem aspoň byla) člověk.

Naprosto nadčasová tvorba, kterou si zamiluje nejen cílová skupina!

Hank Green je bratrem, stále ještě slavnějšího Johna Greena, který je příznivcům YA tvorby více než známý. Jeho hity jako „Hvězdy nám nepřáli“, „Hledání Aljašky“, či „Papírová města“ se dokonce dočkaly svého uvedení na filmová plátna. Hank rozhodně netouží jen tak nečinně stát ve stínu svého sourozence, proto přichází s kůží na trh a představuje svůj velkolepý počin, jenž je směsicí contenporary s příměsí sci-fi prvků a záhady. Prim zde hrají moderní technologie, i když nejde o nic převratného – Facebook, Twitter, či Instagram je každému průměrnému uživateli internetového připojení důvěrně známí, ač do příběhu vnáší tolik potřebný realistický prvek.

Mayová rychle zjišťuje, jakou mají mobilní aplikace moc. Pomocí nich prosazuje své názory, zajišťuje si popularitu a snaží se ovlivňovat myšlení a jednání mladých lidí. V tomto směru se zřejmě autor nechal inspirovat svou vlastní zkušeností, jelikož je populárním producentem podcastů a tweetů. Autenticita prezentovaných výstupů je téměř hmatatelná, přesto v sobě skrývá dobře míněné varování před „ovládajícími“ a „ovládanými“.

Nakonec jsem dílo přestala soudit a jenom ho vstřebávala. Začínalo se mi vážně hodně líbit. Nejenom jako něčí výtvor, ale takovým tím způsobem, jakým zbožňujete opravdu dobré umění... prostě si ho užíváte. Bylo tak jiné než všechno ostatní, co jsem kdy viděla. A v té svojí „transformerskosti“ působilo tak neohroženě. Já bych třeba měla strach udělat něco, co vizuálně jakkoliv připomíná mecharoboty… Nikdo nechce být srovnávaný s něčím, co je mainstreamově populární. Neexistuje horší osud.

Tenhle kousek toho v sobě měl ale mnohem víc. Jako kdyby vycházel z něčeho úplně jiného než cokoliv, co jsem kdy v sochařství i jinde viděla.

Vynikajicí prvotina, která si zaslouží vaší plnou pozornost!

Postavy, stejně jako prostředí, do něhož je celý děj umně stylizovaný nepřináší nic, co byste neznali. Hlavní hrdinové si žijí své průměrné životy, přičemž se snaží vyrovnat s existencí něčeho, co daleko přesahuje hranice jejich chápaní. Společnost se čím dál, tím více rozděluje na „příznivce“ a „odpůrce“ podivuhodné návštěvy z universa. I když to může znít na první pohled jako klasické klišé, tak vězte, že tomu tak není. Argumenty obou stran jsou naprosto pochopitelné, srozumitelné a nikterak nepřitažené za vlasy. I styl, jakým je debut napsaný vás srazí do kolen. Sledem událostí čtenáře provází pilotní protagonista, která nezapomíná ani na mládežnický slang a špetku konstruktivní sebekritiky.

Na to, že se jedná o absolutní prvotinu se „Naprosto pozoruhodné věc“ povedla opravdu na jedničku s hvězdičkou. Neotřelé, nápadité, s pořádnou dávkou „šmrncu“. Tohle na české knižní scéně dlouho chybělo. Rozhodně lze přidat doporučení pro všechny, kteří rádi experimentují a objevují nové talenty. Za mě se jedná o jednu z nejlepších knih, jež se mi zatím dostala do rukou, proto vás asi ani nepřekvapí maximální hodnocení v podobě 5. z 5. hvězdiček! Prostřednictvím této recenze bych chtěla velmi poděkovat e-shopu  KNIHY DOBROVSKÝ  za poskytnutí recenzního výtisku! TAM si knihu můžete také koupit, a to za velmi dobrou cenu, která se rozhodně vyplatí!

Možná to bude znít hloupě, ale cítila jsem se důležitě – už jenom proto, že jsem dvacetiletá holka v New Yorku. I když jsem nedělala opravdové umění, aspoň jsem se v tomhle městě, daleko od nudného rodinného podniku dokázala udržet.

Nezdálo se, že by se Andy chtěl vzdát, a já jsem si nakonec řekla, že o nic moc nejde, takže jsem si pod tričko strčila mikrofon. Kabel byl teplý od Andyho těla. Světlo mi svítilo do očí a skoro jsem neviděla na objektiv. Byla zima, trochu foukalo, a na chodníku kromě nás nikdo.

  

Zpět

Vaše komentáře k recenzím

Datum 19.02.2020

Vložil Enthu

Titulek https://enthusiasm-for-books.blogspot.com/

Odpovědět

Na knihu jsem několikrát narazila, ale nevím, zda by byla pro mě. Ačkoli je to jeho bratr, tak Greena osoně moc nemusím. Takže nevím, nevím.

Datum 23.02.2020

Vložil Nasťa

Titulek Re: https://enthusiasm-for-books.blogspot.com/

Odpovědět

Určitě to zkus, píše jinak, než bratr - podle mne dokonce značně lépe, takže si myslím, že by tě oslovit mohl. Navíc teď je knížka k mání ve "výprodeji" s cenou pod 100.,- Kč (pokud se nemýlím) :).

Datum 18.02.2020

Vložil Casion

Titulek https://my-fantasydream.delicate-flower.com

Odpovědět

O knihe som už počula, ale priznám sa, že za normálnych okolností by som zrejme iba prešla okolo a veľmi by ma nezaujala. Každopádne ďakujem za recenziu a odporúčanie, vyzerá to ako dobrý príbeh.

Datum 23.02.2020

Vložil Nasťa

Titulek Re: https://my-fantasydream.delicate-flower.com

Odpovědět

Ona má bohužel značně nešťastnou obálku (byť převzatou z originálu), každopádně příběh jako takový za to stojí! :)