Jiskra v popelu – I malá jiskřička skrývá velké nebezpečí!

22.09.2016 23:35

Jiskra v popelu - Sabaa Tahirová

Originální název: An Ember in the Ashes 
Rok vydání: 2016 (originál vydán 2015)
Počet stran: 450
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: Host

Jedno zaváhání znamená smrt!

Laila je potomkem rodu Učenců, podřadné kasty, kterou zcela řídí všemohoucí Impérium. Avšak i tak si dívka žije vcelku spokojeným životem po boku své rodiny. Občas se sice stane, že si vrchnost pro někoho přijde, třeba jako kdysi pro její nejlepší kamarádku. Stačí jedno podezření o spolupráci s odbojem a je po vás. Buď zemřete strašnou smrtí, či jste odsouzeni ke krutému otroctví. Jenže dívka žije vcelku klidně, jí se přeci nic stát nemůže, anebo ano?

Jenže, co čert nechtěl, jednoho dne se u nich doma ukáže nemilá návštěva v podobě vojáků. Než vystrašené děvče stihne mrknout okem, jsou všichni její příbuzní, kromě staršího bratra po smrti. Dívence se jako zázrakem podaří utéct, ne, že by ji snad vycvičení ozbrojenci nedokázali chytit, ale kdovíproč to neudělají. Avšak jí se i tak zhroutí celý svět, teď je na světa sama bez nikoho. Rozhodne se tedy vyhledat odboj, který je nyní její jedinou šancí na záchranu bratra. 

Můj starší bratr chodívá domů v temných hodinách před rozbřeskem, kdy odpočívají dokonce i duchové. Je cítit ocelí, uhlím a kovárnou. Je cítit nepřáteli. Protáhne své vyhublé tělo oknem, bosé nohy tiše došlápnou na rákosí na podlaze. Zpoza něj dovnitř zavane horký pouštní vítr. Závěs zašelestí. Na zem dopadne jeho skicář a on jej nohou rychle zastrčí pod lehátko, jako by to byl nějaký had. Kde jsi byl, Darine? Ve svých představách mám odvahu se zeptat a Darin mi věří dost na to, aby mi odpověděl. Proč pořád ně- kam odcházíš? Proč to děláš, když tě děda s babičkou potřebují? Když tě já potřebuju? Už téměř dva roky se ho každou noc chci zeptat. A každou noc mi chybí odvaha. Zbyl mi jen jeden sourozenec. Nechci, aby se přede mnou uzavřel tak, jako se uzavřel přede všemi ostatními.

Co jste ohotní riskovat pro toho, jenž milujete?

Nicméně za všechno se musí platit a dostat někoho ze spáru smrti bude sakra drahé. Laila se musí stát špehem odboje, jeho očima a ušima. Jen tak má ještě nějakou šanci, že svého bratříčka někdy spatří. Nicméně sledovat samotnou cvičitelku elitních zabijáků nebude vůbec lehké, ba co víc, je to šílenost sama o sobě a možná v ní půjde i o něco víc, než jen o vlastní krk.

Jiskra v popelu se na první pohled tváří jako obyčejná „tuctovka“ z žánru Young Adult, ale nenechte se oklamat. Pod zdánlivě obyčejnou obálkou se skrývá dech beroucí příběh. Autorka si pro nás totiž připravila poměrně velmi silný příběh o mladých lidech, kteří to v životě neměli vůbec lehké. Musí překonávat nemalé překážky, které jim klade do cesty sám režim.  

Znovu se ozvou údery na dveře. „Jménem Impéria,“ zazní podrážděný hlas, „otevřete!“ Já i Darin ztuhneme jako jedno tělo. „To nezní jako Maska,“ zašeptá Darin. Masky mluví jemně a jejich slova člověka protínají jako šamšír. Než by legionář stačil zaklepat a vydat rozkaz, Maska by už dávno byla uvnitř a zbraně by řezaly na kusy kohokoliv, kdo by se jí postavil do cesty. Darin zachytí můj pohled a oba myslíme na totéž. Jestliže Maska není s ostatními vojáky u vstupních dveří, kde tedy je? „Neboj se, Laio,“ řekne Darin. „Nedovolím, aby se ti něco stalo.“ Chci mu věřit, ale strach je jako příliv, který mě tahá za kotníky a stahuje mě s sebou. Vzpomenu si na manželský pár, který žil vedle nás: před třemi týdny k nim vtrhli vojáci, uvěznili je a prodali do otroctví. Válečníci tvrdili, že to byli pašeráci knih. Pět dní poté jednoho z dědečkových nejstarších pacientů, třiadevadesátiletého staříka, který sotva chodil, popravili v jeho vlastním domě. Prořízli mu hrdlo. Spolupracovník odboje. Co udělají vojáci s babičkou a dědečkem? Uvězní je? Prodají do otroctví? Zabijí?

Strhujicí příběh plný  zcela nečekaných momentů!

Sabaa Tahirová vypráví knihu v pozoruhodné formě, právě teď a právě v tento okamžik a tak při čtení můžete mít pocit, jako by vás svým příběhem provázeli postavy sami. Občas můžete mít dokonce pocit, že kniha vám pod rukama plyne rychlostí blesku. Někdy ani hrdinové netuší, co se zrovna stane a tak ve většině případů na události jen reagují, místo toho, aby je utvářeli.  Vy se tak nebudete moci od knihy vůbec odtrhnout, dokud nezjistíte, že jste dočetli poslední stránku!

Ačkoliv se jedná o spisovatelčinu prvotinu, tak věřte, nebo ne, rozhodně stojí za to! Zajímavě koncipovaný svět a skvělí hrdinové se postarají o perfektní čtenářský zážitek! Já jen doufám, že o téhle autorce ještě mnoho uslyšíme! Osobně si knihu velmi pochvaluji a dávám jí maximální hodnocení 5 z 5 hvězdiček! Touto recenzí bych velmi ráda poděkovala e-shopu eReading.cz za poskytnutí recenzní e-knihy,TAM si můžete také přečíst i samotnou ukázku z knihy!

Zatímco přerovnávám lebky v kryptě, horký vzduch se pohne jako medvěd, když se probouzí ze zimního spánku. Páchnoucí vzduch v tunelu protne vůně trávy a sněhu. Mám jen dvě vteřiny na to, abych vystoupil z krypty a klekl si, jako bych zkoumal terén a hledal stopy. Pak už Helena stojí za mnou. „Eliasi? Co tu děláš?“ „Copak jsi to neslyšela? Někdo dezertoval.“ Soustředím svou pozornost na zaprášenou podlahu. Pod stříbrnou maskou, která mi sahá od čela až po dolní čelist, by měl být můj obličej nečitelný. Ale Helena Aquilla a já jsme spolu prožili skoro každý den našeho čtrnáctiletého výcviku na vojenské akademii Šerosráz. Nejspíš slyší i moje myšlenky.

Zpět

Vaše komentáře k recenzím

Datum 25.09.2016

Vložil Aires

Titulek Jiskra

Odpovědět

Skvělá recenze :) Knihu jsem četla a byla jsem z ní vážně nadšená :) Tohle jsem nečekala, takže milé překvapení :)

Datum 27.09.2016

Vložil Nasťa

Titulek Re: Jiskra

Odpovědět

Přesně, také jsem nečekala až tak dobrou knihu! :)

Datum 23.09.2016

Vložil Lucy Lillianne

Titulek *

Odpovědět

Jiskra me velice prekvapila a strasne se mi libila... Nemuzu se dockat pokracovani :-)

Datum 23.09.2016

Vložil Nasťa

Titulek Re: *

Odpovědět

Tak to jsme dvě! :)