Elusion - Virtuální realita vás vítá!

14.02.2016 15:11

C. Gabelová a CH. Klamová- Elusion

Originální název: Elusion
Rok vydání: 2014 (originál vydán 2014)
Počet stran: 296
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: CooBoo

Ze zničené planety není úniku!

Svět, ve kterém Regan žije je úplně zničený. Planetu Zemi sužují kyselé deště, z pod kterých, slunce prosvítá jen ojediněle. Dýchací přístroje jsou každodenní nutností a modré nebe už je jen krásným snem. Ovšem ještě pořád je tu Elusion. Virtuální svět, který naprogramoval Reganin otec. Díky této chytré technologii lze uprchnout, zapomenout na neduhy reálného života. Regan je na svého tatínka náležitě pyšná, dal totiž lidem novou naději, nový začátek.

Jenže pak se stane strašná nehoda, při které Regan ztratí vše, co je ji drahé, svého tátu. Avšak sotva se stihne vzpamatovat z jeho smrti, tak musí čelit nové nepřízni osudu. Amerikou se totiž šíří důkazy, které odkazují na to, že s Elusion je možná něco špatně. Začínají se tam totiž objevovat zcela nepříjemné věci, které by tam ani neměli být. Lidé pociťují stále větší závislost na této aplikaci, dokonce jsou pro ni ochotní i zemřít. A aby toho nebylo málo, její nejlepší kamarád a zároveň nový majitel firmy Patrik se chová stále více odtažitě a divně. Co se to vlastně děje a je vůbec Elusion tak úžasná, jak to všichni tvrdí anebo v sobě ukrývá  časovanou bombu, která co nevidět vybuchne? Ba, co víc, je zde nějaká spojitost mezi smrtí jejího otce a problémy, jenž nyní sužují Elusion? Regan to musí zjistit dřív, než bude pozdě! 

Za pár okamžiků začíná působit trypnóza a já cítím, jak se mi mé tělo pozvolna vzdaluje. Kousek po kousku, molekulu po molekule se drolím a vytrácím, až nic nezůstane. Nic než dokonalé štěstí. Když otevřu oči, jsem někde v jiné dimenzi, kterou prozatím tvoří oslnivé, jasné světlo. Kůží mi zlehka probíhá vlna elektrizující energie. Mám skoro pocit, jako by mě neviditelný proud zvedal ze země a já se vznášela ve vzduchoprázdnu. Takový pocit jsem ve skutečném světě nikdy nezažila a vzhledem k tomu, že je generovaný programem na hypnózu přednastaveným na mém Ekvipu, tak ani nikdy nezažiju. Můžu si ho ale vychutnávat, dokud jsem tady. Každý neskutečný syntetický okamžik.

Svět, ve kterém vládne jen radost, se najednou začíná hroutit!

Samotný příběh nás zavede přímo do srdce Spojených států amerických, Detroitu. Nicméně ten již není zdaleka takový, jaký býval dříve, potýká se totiž s masivním znečištěním ovzduší, díky kterému se toto místo hroutí, doslova jako domeček z karet. Proto není divu, že stále více lidí upřednostňuje naprogramované destinace Elusionu. O kterých se toho v průběhu děje dozvídáme opravdu mnoho, včetně zcela odborného popisu jejich funkcí. Díky nimž získává celá kniha opravdu realistický nádech. 

Nicméně holé prostředí virtuální reality čtenář příliš neokusí. Daleko větší pozornost je totiž věnována vztahům mezi jednotlivými hrdiny. Zvláště významná část děje se pak zabývá právě hlavní postavou, respektive její snahou odhalit pravdu, o té nešťastné nehodě, která způsobila rodinnou tragédi. Ačkoliv je velmi zajímavé sledovat  toto samovolné vyšetřování, tak se neubráním myšlence, že by nebylo vůbec na škodu, kdyby v příběhu více vynikala právě již několikrát zmíněná alternativní dimenze. 

„Tak tohle je ono. Tohle je zatím ten největší dar, co můžu dát, Regan.“ Popojde ke mně a zastrčí mi ten neposedný pramen vlasů za ucho. „Takhle nám dám zpátky naši planetu.“ „Lidi z toho budou u vytržení, tati.“ „Díky, zlato.“ Táta pohodí hlavou směrem ke dvěma červeným rogalům, která leží jen několik kroků od nás. „Tak co, chceš si to prohlídnout zblízka?“ Normálně by mě při pomyšlení na let rogalem nad skalní průrvou zachvátila panika. Ale když stojím na tomhle ostrohu a shlížím na ten nádherný a barvitý svět pode mnou, cítím, že dokážu cokoli. Než se naděju, pomáhá mi už táta do postroje rogala. V mozku mi maličko zatrne a ruce sebou zacukají. „To ti Elusion nahrává do podvědomí instrukce, jak ovládat rogalo,“ vysvětluje táta. „Trvá to jen chvilku.“ „To je bomba,“ vyhrknu. „Kdybych si tak mohla takhle do hlavy nahrávat i věci ve škole.“

Neuvěřitelně čtivý příběh, který vás rozhodně zaujme!

 A utorské duo Claudia Gabelová a Cheryl Klamová mají opravdu velmi lehký, ale přitom neskonale čtivý styl psaní, díky němuž vám budou stránky ubíhat stonásobnou rychlostí. Je jim rovněž nutno přičíst k dobru, že nezapomněly ani na postavy, které se v průběhu celé knihy doslova mění před očima čtenářů, mnohdy i zcela nepředvídatelným směrem.  Avšak, ta největší proměna čeká na pilotní hrdinku, která nejen, že si  poprvé v životě projde velkým zklamání, ale také se stihne i zamilovat. Rytířem jejího srdce ovšem není nikdo jiný, než Patrikův tajuplný kamarád z dětství. 

Elusion je slibným kouskem svého druhu v žánru Young Adult, který zaujme především milovníky dystopických příběhů. Nejspíše se budete divit, ale zaujal i mě a to velmi! Možná to bude tím, že jsem od knihy příliš neočekávala, ale já jsem si čtení opravdu neskonale užila a nutno podotknout, že nemalou zásluhu na tom měl i zcela nečekaný konec. Zkrátka a dobře, kniha ode mne získává maximální hodnocení 5 z 5 hvězdičekTouto recenzí bych velmi ráda poděkovala e-shopu eReading.cz za poskytnutí recenzní e-knihy,TAM si můžete také přečíst i samotnou ukázku z knihy!

Pane Simmonsi, moji čtenáři jsou v Ohiu, kam se Elusion nedistribuovala. Mohl byste prosím vysvětlit, jakou technologii Ekvip a aplikace používají? Pro mnoho z nás je to ještě stále španělská vesnice.“ „Samozřejmě. Jednoduše řečeno, Ekvip a aplikace pro Elusion spolu komunikují. Funguje to vlastně podobně jako EEG, jen na obráceném principu.“ Po obličeji mi přeběhne lehký úsměv. Tohle je přesně ta samá analogie, kterou používal táta, když se mi snažil vysvětlit, čím je projekt, se kterým se moří, tak přelomový.

Zpět

Vaše komentáře k recenzím

Datum 19.02.2016

Vložil Knižní svět

Titulek

Odpovědět

5 z 5? Tak to mě dost překvapilo, pro mě tahle kniha byla obrovské zklamání. Čekala jsem od ní něco jiného, ale každý má jiný vkus a já jsem ráda, že se ti kniha líbila víc, než mně :D

Datum 19.02.2016

Vložil Nasťa

Titulek Re:

Odpovědět

Já jsem si knihu užila možná právě proto, že jsem od ní nic moc nečekala, i když je pravda, že jsem dystopie už pěkných pár měsíců nečetla, třeba to bude tím, kdo ví.. :D

Datum 19.02.2016

Vložil Adelle

Titulek :)

Odpovědět

Mě na knize zaujala už obálka, holt názory se mísí, tak uvidím, co na to řeknu :))

Datum 19.02.2016

Vložil Nasťa

Titulek Re: :)

Odpovědět

Zkrátka a dobře, uvidíš, dokud si ji sama nepřečteš, tak těžko můžeš soudit, já jen doufám, že se ti bude líbit tak, jako mě! :)