Dcera - Pětatřicet mladíků vstupuje do paláce!

21.07.2016 10:45

Kiera Cassová - Dcera 

Originální název: The One
Rok vydání: 2016 (originál vydán 2015)
Počet stran: 320
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: CooBoo

Kdo se stane příštím králem Illley? 

Dvacet let poté co se někdejší chudá mladá dívka Amerika Singer stala královnou Illey, otevírá palác opět své brány. Nastal čas, aby se nejstarší dcera královského páru, Eadlyn Schreave konečně usadila. K tomu ji má pomoc právě selekce, která má zároveň sloužit i jako rozptýlení pro lid, který je teď stíhán masivními nepokoji, jenž zapříčinilo rozhodnutí o zrušení kastovního systému. Mladá dědička trůnu se proto musí obětovat pro dobro svých poddaných a otevřít tak nejen svou duši, ale i srdce. 

Jenže princezna ještě není připravená na změny, které sebou přináší manželství. Ba právě naopak, chce si užívat svobody a lehkomyslnosti mládí. Rozhodne se tedy celou soutěž nastrojit jen na oko a po třech měsících z ní vyjít s hrdě vztyčenou hlavou, ale hlavně svobodně. Jenže vše není tak lehké, jak se na první pohled zdá. Mladá dívka si začíná postupem času stále více uvědomovat svých chyb, nachází v sobě sama touhu něco změnit. Co víc, stále více si uvědomuje, že jí někteří nápadníci začínají přirůstat k srdci a, že její život už nikdy nebude jako dřív! 

Dech na sedm minut zadržet nedokážu. To ani na jednu. Kdysi jsem zkusila uběhnout za sedm minut kilometr a půl, jelikož mi někdo řekl, že sportovci to zvládnou i za čtyři, ale naprosto jsem pohořela, když mě asi v polovině odrovnalo píchání v boku. Každopádně něco jsem za sedm minut dokázala a leckoho by to ohromilo: Stala jsem se královnou. O pouhých sedm minut jsem při narození předběhla svého bratra Ahrena, čímž jsem získala trůn, který měl být původně jeho. Ještě v předchozí generaci by na tom nezáleželo a Ahren by byl právoplatný dědic jenom proto, že je muž. Bohužel máma s tátou nepřipustili, aby se jejich prvorozeně- ti odňal titul jen kvůli nešťastnému, ač poměrně rozkošnému páru ňader. Proto změnili zákon, což lid jedině přivítal, a mně začal dennodenní trénink na příští vládkyni Illey.

Jsem Eadlyn Schreave a jednou budu nejmocnější ženou v zemi! 

Dcera nás zavede do blízké budoucnosti, kterou od předchozího příběhu dělí pouze dvě desítky let. Čtenář má tak možnost znovu potkat své oblíbené hrdiny a zároveň pozorovat změny, které s nimi napáchal plynoucí čas. Maxon a jeho choť Amerika jsou ovšem i po tolika letech manželství stále šťastní. Jak by ne, vždyť právě oni jsou spokojenými rodiči tří synů a dcery. Nicméně děj celé knihy se bude točit právě kolem Eadlyn, která je o sedm minut starší, než její dvojče Ahren a právě díky tomuto téměř neznatelnému náskoku se má v brzké době stát panovnicí celého království. 

Jako mírnější slabina celého příběhu vyvstává v jeho počátcích sama nepříliš sympatická hlavní hrdinka. Té totiž kromě neskonalé krásy nechybí ani špetka pýchy a pocitu vlastní důležitosti. Až si nakonec začnete říkat, jak je možné, aby tak hodný královský pár vychoval takové v zpupné dítko. Nicméně všechny tyto aspekty se začnou postupně vyjasňovat během druhé poloviny knihy, kdy si samotná pilotní postava prochází obrovskou změnou. 

Zalistovala jsem v novinách a narazila na článek o dalších nepokojích v zemi, tentokrát v Zuni. Když se můj otec stal před dvaceti lety králem, nejprve nechal zrušit kasty. Trvalo celý můj život, než se od starého systému pozvolna úplně upustilo. Vždycky mi přišlo šílené, že lidi podle těchto omezujících a zároveň náhodných nálepek kdysi skutečně žili. Máma byla Pátá, kdežto táta byl První. Nechápala jsem to, vždyť na pohled mezi nimi nebyl jediný rozdíl. Podle čeho bych měla poznat, jestli vedle mě jde Šestý nebo Třetí? A proč by na tom mělo vůbec záležet? V době, kdy otec vyhlásil, že se kasty ruší, lidé v celé zemi byli nadšení. Táta předpokládal, že během jedné generace se provedené změny ujmou a dnes už bude všechno klapat jako po drátkách. Jenže to se nestalo a poslední rozbroje v Zuni byly jen další známkou neklidu v řadě.

Infartové zakončení vás prostě donutí sáhnout po pokračování!

Na rozdíl od předchozích dílů, čtvrté pokračování série přichází s viditelnou novinkou. Čtenář totiž od začátku až do konce netuší, jak se bude celý příběh vyvíjet. Jelikož mladá princeznička je opravdu nepředvídatelné stvoření a často jedná velmi spontánně, což přidává celému ději na originálnosti a lehké zamotanosti. Nutno podotknout, že ani samotní jinoši nejsou k zahození, já mám kupříkladu po dočtení „první části nové Selekce“ hned několik žhavých favoritů! Myslím, že opravdu nezávidím korunní princezně to rozhodování, protože je opravdu převelice těžké. Na čemž je také vidět, jak dokonale si spisovatelka pohrála s charaktery jednotlivých postav, které jsou v průběhu celé „Princeznovské série“ opravdu dokonalé! 

Autorka si ani tentokrát neodpustila absolutně dech beroucí závěr, který vás donutí netrpělivě vyčkávat na další, údajně prý úplně poslední, díl. Já jsem si čtení, i přes nespočet negativních ohlasů opravdu užila a musím říci, že o závěrečném ohodnocení ani v nejmenším nepochybuji. Dceři dávám s klidným svědomím téměř absolutní počet hvězdiček, tedy 4.5 z 5! A už se neskonale těším, až se mi dostane do rukou pokračování!  Touto recenzí bych velmi ráda poděkovala e-shopu eReading.cz za poskytnutí recenzní e-knihy,TAM si můžete také přečíst i samotnou ukázku z knihy!

„Ano, drahá, v naprostém. Proč se nepustíš do těch škrtů v rozpočtu? Odpoledne si projdeme tvoje návrhy. Teď si musím promluvit s tvou matkou.“ „Jistě.“ Jelikož mi matematika zrovna moc nešla, na jakémkoli návrhu na škrty v rozpočtu či na finanční plán jsem musela makat dvakrát déle než otec. V žádném případě jsem si ale nehodlala vzít na pomoc některého z jeho rádců, aby mi stál s kalkulačkou za zády a opravoval chyby. Třebaže jsem leckdy musela zůstat vzhůru celou noc, vždycky jsem odevzdala pečlivě odvedenou práci. Ahren byl na matematiku samozřejmě přirozený talent, jenže on na schůzích o rozpočtu, o přerozdělování pozemků a zdravotní péči sedět nemusel. Beztrestně se z nich vykroutil už po sedmi pitomých minutách.

Zpět

Vaše komentáře k recenzím

Datum 22.07.2016

Vložil Lory Humble | tichyodpor.blogspot.cz

Titulek ...

Odpovědět

Mě doma ve skříni leží už nějaký ten pátek Selekce a ještě pořád jsme se neodhodlala po ní sáhnout, nicméně všichni ji chválí a jak tak koukám, ani následující díly na tom nejsou jinak, takže bych si možná měla se čtením pospíšit :)

Datum 22.07.2016

Vložil Nasťa

Titulek Re: ...

Odpovědět

Selekce je úžasná a celá série jakbysmet, takže žádné odkládání, naopak se pusť co nejrychleji do čtení! :)

Datum 22.07.2016

Vložil Adelle

Titulek :)

Odpovědět

Eadlyn teda je otravná, ale dá se na to zvyknout :D Je strašný, jak si nemůžeš být jistá, koho si vybere, taky mám pár favoritů a vůbec nevím, koho bych radši! :D
"Údajně" poslední :D Přiznávám se, ani by mi nevadilo, kdyby to ještě třeba o jednu generaci prodloužila :D

Datum 22.07.2016

Vložil Nasťa

Titulek Re: :)

Odpovědět

Jo, Eadlyn je ze začátku dost otravná a rozmazlená princeznička, ale postupně se začíná obrovsky měnit a ke konci mi byla hodně sympatická! Já mám Selekci hrozně moc ráda, je to taková moje menší srdeční záležitost :D, takže by mi další pokračování rozhodně nevadilo! :)