Výpadek systémů - Když se umělá inteligence probudí!

08.04.2019 22:53

Martha Wells - Výpadek systémů

Originální název: All Systems Red
Rok vydání: 2019 (originál vydán 2017)
Počet stran: 160
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: Fobos

Je budoucnot opravdu lepší?

Budoucnost není tak růžová, jak by se mohlo zdát. Věda, znalosti a výzkum jdou ruku v ruce s byrokratickým aparátem. Chcete změnit dějiny, dokázat nemožné? Prosím, ale nejprve si laskavě opatřete povolení společnosti. Teprve až s propustkou je možné oddávat se slastem poznání. Jenže vesmírná korporace není pohádkově bohatá, a tak šetří, kde to jen jde. Pro své systémy a technickou vybavenost využívá jednoduchý spotřební materiál, a tak není divu, že její technologické vymoženosti vykazují obrovskou míru poruchovosti. Místo kýženého pocitu bezpečí sebou stroje přináší spíše hromadu starostí a velkou nejistotu.

Elitní skvadra badatelů včele se zelenou aktivistkou nemá zrovna klidnou chvilku. Do cesty se jim připletl poměrně nehostinný zvířecí druh, stačilo málo a jejich kolegyně vypustila duši. Vypadá to, že jim vesmírné společenství něco ošklivého zatajilo. Celé sektory zmapovaných míst najednou zmizely, dokonce i údaje o místní floře a fauně se zdají býti poněkud neúplné. Druhá skupinka nalézající se na protějším konci planety jim přestala odpovídat na signál. A nejen spojení selhává, i další strojírenské zařízení se zdá být nefunkční. Jenže v tomto případě jde o víc, než jen o běžný blackout!

Poté, co jsem se naboural do svého vlastního řídicího centra, se ze mě klidně mohl stát masový vrah. Jenže mě napadlo, že jsem si tím vlastně zajistil stálý přísun zábavních programů vysílaných ze satelitů naší společnosti. Bylo to zhruba něco přes 35 000 hodin, během kterých jsem nikoho nezabil, a skoro 35 000 hodin filmů, seriálů, knih, divadelních her a hudby. Na bezcitný zabíjecí stroj prostě nic moc.

Pořád jsem dělal svou práci, a i ve svém novém zaměstnání doufal, že doktor Volescu a doktorka Bharadwajová si se svým výzkumem pospíší a my se dostaneme včas na základnu, kde jsem plánoval stihnout 397. epizodu seriálu „Vzestup a pád měsíční rezervace“.

Součástky a kov jsou dobrým sluhou, ale špatným pánem!

Výpadek systémů“ je poměrně krátká novela z oblasti sci-fi žánru. Svým obsahem jen o fous překročila hranici sto padesáti stran. Není proto divu, že se v knize nevyskytují kdovíjaké spletité dějové linie, či hluboké myšlenky. Ani jedno totiž nebylo v plánu. Prim zde hraje humor, dobře vykreslené prostředí a sympatičtí protagonisté, které si zkrátka nelze nezamilovat.

Dílko, ač útlé, přesto slavné jest! Autorka s ním posbírala pěknou řádku významných literárních cen. Včetně „Huga“ a „Nebuly“. Své příznivce si získalo hlavně bezprostředností, troufalým vtipem a originální hlavní postava. Robokat, který na rozdíl od mnohých jemu podobných, netouží stát se člověkem, vlastně lidi ani moc v lásce nemá. Ochraňovat je, to patří k náplni jeho práce, ale rozhodně s nimi nechce trávit víc času, než je nezbytně nutné. Ze všeho nejraději se zašije někam do soukromí a sleduje televizní pořady.

Na tísňové volání nebyl čas. Stihl jsem jen poslat záznam z polní kamery doktorky Mensahové a rovnou skočil do kráteru. Zatímco jsem se sunul po písčitém svahu, zaslechl jsem, jak doktorka Mensahová na někoho křičí, ať hned pošlou modul. Jenže vzhledem k tomu, že je od nás dělilo jen nějakých deset kilometrů a pracovali v jiné části ostrova, nemohli se k nám dostat s pomocí včas.

Přicházely mi rozporuplné příkazy, ale ignoroval jsem je. Pohotovostní režim se spustil i přesto, že jsem se naboural do svého vlastního řídícího centra, a automatický chod společenského systému začal, jak vyžadovat, tak i posílat data, které jsem potřeboval, stejně jako tematické signály z modulu Mensahové.

Novela, která posouvá sci-fi na úplně jinou úroveň literárního zážitku!

Příběh i přes svou krátkost plyne svižným tempem, nikde se moc nezastavuje a strká své hrdiny přesně k jádru pudla. Moc dobře se čte, o pestré výrazy a rozvité věty rozhodně není nouze. I přesto, že se jedná o poměrně triviální dějovou zápletku, která nezachází do popisů moderních technologií, ani politického uskupení. Tato jednohubka vás stejně bude bavit, protože je neotřelá, klasická, ale stejně něčím jiná.

Určitě se jedná o zajímavý začátek série, který má potenciál zaujmout i méně vášnivé čtenáře, protože jim nabízí kombinaci příjemné délky a dobrého čtiva. Osobně doufám v prudce stoupající kvalitu dalších pokračování a rozhodně doporučuji vaší pozornosti. Knížka za zkoušku určitě stojí. Já prozatím hodnotím 3.7 z 5. hvězdiček, protože mě namíchl lehce nedomyšlený konec! I tak musím přiznat, že i přes drobný škraloup si mě Martha Wells získala! Prostřednictvím této recenze bych chtěla velmi poděkovat e-shopu KNIHY DOBROVSKÝ za poskytnutí recenzního výtisku! TAM si knihu můžete také zakoupit, a to za velmi dobrou cenu, která se rozhodně vyplatí!

VÝKONNOSTNÍ STAV SPADL NA 60 % A STÁLE KLESÁ!

Náš habitat měl standartní podobu. Sedm propojených kopulí postavených na pláni nedaleko úzkého údolí s řekou a o kus dál systém napájení a recyklace. Našel by se tu i systém na vyrovnávání prostředí, ale jelikož se vzduch dal dýchat, nebyly tu žádné uzamykatelné vzduchové komory. Z dlouhodobějšího hlediska se však lidem pobyt nedoporučoval. Jelikož nemám v popisu práce se o podobné věci starat, nezjistil jsem nikdy proč. 

Místo jsme vybrali pro jeho výhodnou pozici, uprostřed oblast, v níž probíhal průzkum, a také z toho důvodu, že okolní stromy rostoucí do výšky až patnáct metrů neposkytují ve svých řídkých korunách blížícímu se nepříteli mnoho příležitostí k úkrytu. Pochopitelně nikdo nepomyslel na tunel.

Ke vstupu do habitatu sloužily bezpečnostní dveře a centrální systém mi hned po přistání hlásil, že jsou jedny otevřené. Doktor Gurathin k nám už totiž mířil s pojízdným lehátkem. Oversová a Aradová udělaly, co mohly, a stabilizovaly Bharadwajovou natolik, že jsem ji mohl položit na lehátko a odejít s ostatními dovnitř.

Zpět

Vaše komentáře k recenzím

Datum 09.04.2019

Vložil Maya

Titulek https://www.maya-and-books.cz

Odpovědět

Já na sci-fi moc nejsem a poslední kniha, co jsem četla, mi to potvrdila, takže si toto asi nechám ujít

Datum 27.04.2019

Vložil Nasťa

Titulek Re: https://www.maya-and-books.cz

Odpovědět

Škoda, protože tohle zas není vůbec špatné! :)