Psí poslání - Podívejte se na svět jinýma očima!

12.03.2017 21:34

W. B. Cameron - Psí poslání

Originální název: A Dog's Purpose
Rok vydání: 2013 (originál vydán 2010)
Počet stran: 274
Vazba knihy: Měkká
Nakladatelství: Ikar

Věrný druh, je dar seslaný z nebes!

Psi jsou andělé, kteří postrádají křídla. Jednou určitě půjdou do nebe, ale předtím musí splnit své poslání. Teprve, až pochopí opravdovou podstatu života, tak mohou odejít. Proto se rodí, znovu a znovu, aby dělali šťastné ty, jenž nejvíce milují – své lidské přátelé. Jsou tu pro ně v tom dobrém, ale i v tom zlém. Takový pes je přeci ten nejlepší psychoterapeut, co má čtyři tlapky a úžasné heboučký kožíšek, ale především srdíčko, které je vždy ochotné naslouchat a pomoci.

Zlatý retrívr Baile to ve svém prvním životě neměl vůbec jednoduché, sotva se naučil, jak to ve světě chodí, tak ho nečekaně pohltila temnota nicoty. Nyní je však odhodlaný prožít život na plno. Vinou všech vnějších okolností se dostává do rodiny malého chlapce jménem Ethan, s nímž si prochází všemi fázemi jeho života, od dětství přes dospívání, až po mladého vysokoškolského studenta. Pejsek má pocit, že by nemohl být šťastnější, jeho dny se však chvílí ke konci a on je přesvědčen, že své poslání naplnil. Jenže v tom se to stane znova, je zas štěňátko. Fenka jménem Ellie, která musí zachraňovat lidské životy. Nicméně Baile má jen jedno přání, znovu spatřit svého kluka!

Jednoho dne jsem pochopil, že ty teplé, kníkající a zapáchající kuličky, které se hemží kolem mě, jsou bratři a sestra. Dost mě to zklamalo.

 Ačkoliv jsem teprve začínal vnímat nejasné obrysy, hned mi došlo, že to velké, krásné stvoření s dlouhým úžasným jazykem je moje matka. Věděl jsem, že když cítím chlad, někam odešla, ale když se vrátí, je čas k jídlu. V tu chvíli jsem si musel vybojovat místo u cecíku. Otravní sourozenci se mě snažili odstrčit a připravit o můj podíl. Vůbec nechápu, proč jsem se nemohl narodit jako jedináček. K čemu jsou sourozenci dobří? Když mi maminka lízala bříško, abych se mohl vyprázdnit, mžoural jsem na ni a němě ji prosil, aby mne těch otrapů zbavila. Chtěl jsem jí jen pro sebe. 

Dojemný román pro všechny milovníky zvířat!

Mám takový dojem, že příběh ocení spíše milovníci pejsků. Pokud doma nějakého toho chundelatého chlupáče máte, určitě neprohloubíte, pokud si Psí poslání koupíte. Naleznete zde spousty veselých historek, ze života čtyřnohých miláčků, v kterých nesčetněkrát poznáte toho svého a upřímně se těmto „přešlapům“ od plic zasmějete. Naopak smutné okamžiky jsou popisovány velice jemně, jako kdyby se autor bál ranit nitro citlivé dušičky.

Příběh taktéž jemně poukazuje na několik různých možností života zvířete. Od toho šťastného, kdy je mazlíček součástí rodiny, k velkochovům pro peníze, až po aspekt týrání. Čtenářský zážitek je navíc umocněn tím, že se na celou situaci díváme ze psí perspektivy, respektive jeho očima. A tak si všimneme i drobností, které onehdy mi dvojnožci neochvějně přehlížíme jako zcela nepodstatné. 

A pak nastal den, kdy se všechno změnilo. Měli jsme jít na lov, ale Hladovec se dopotácel jen do roury pod mostem, kde si lehl a ztěžka popadal dech.  Jazyk mu přitom vysel z tlamy ven. Než matka odešla, olízla ho, a když jsem k němu přičichl, ani neotevřel oči.

Nad rourou vedla cesta, kdysi jsme vedle ní našli velkého mrtvého ptáka, o kterého jsme se tak dlouho přetahovali, až jsme ho roztrhli. Rychlík ho pak popadl a utekl s ním pryč. Od té chvíle jsme nedbali nebezpečí, že nás někdo odhalí, a běhali podél silnice, jestli neobjevíme zase něco tak báječného. Teď, ale matka ostražitě zvedla hlavu a vzápětí jsme to uslyšeli všichni. Blížilo se auto.

Tentokrát to bylo jiné, neřítilo se jako všechna ostatní. Jelo hrozně pomalu, jako by nás hledalo. 

Knižní klenot, i obstojné filmové zpracování ze života chlupáčků!

Jak sám spisovatel uvádí, kniha je určena hlavně mazlíkům a jejich páníčkům. Velice podrobně je zde rozebrána možnost reinkarnace za účelem dosažení určitého vyššího cíle. Bruce sám uvádí, že měl několikrát pocit, jako by se k němu jeho milovaný kamarád vrátil. Navíc do kin právě teď vtrhla i stejnojmenná filmová adaptace, která se svým dějem velmi výrazně liší od „původní“ knižní předlohy, která ji výrazně převyšuje. Nicméně i film určitě stojí za zhlédnutí.

Přes dvě stě stran čistého textu vám při čtení rychle uteče a vy se ocitnete na samém konci tohoto neobvyklého dobrodružství. Ještě štěstí, že existuje pokračování této nebývale originální duologie nesoucí název Psí cesta, já jen doufám, že bude stejně dobré, jako první díl a neztratí se v jeho stínu. Mně se vypravování o Psech a jejich osudech velice líbilo, dokonce tak moc, že ho ohodnotím plným počtem 5 z 5 hvězdiček!  Prostřednictvím této recenze bych chtěla velmi poděkovat e-shopu  MegaKnihy,  za poskytnutí recenzního výtisku! TAM si knihu můžete také koupit a to za velmi dobrou cenu, která se rozhodně vyplatí!

Když mě pohladila, celý jsem se zachvěl. Z ničeho nic začal vrtět ocasem, a jakmile mě zvedla do náruče, ohromeně jsem jí olízl tvář. Zasmála se a já se radostně zavrtěl.

Vzápětí k nám, ale přistoupil druhý muž a nesl ochablého Hladovce. Rychle jsem vystřízlivěl a žena si smutně povzdechla. Pak s ním zamířili do dodávky, kde ho ukázali matce a Rychlíkovi, kteří už byli zavření v kovové kleci, a nechali je, aby si ho očichali. Do suchého prašného listí, z něj stoupal pach smrti, jenž se mi vryl hluboko do paměti.

Všichni jsme opatrně přičichli k mrtvému bratrovi a já pochopil, že lidé chtěli, abychom věděli, co se mu stalo. Chvíli smutně a tiše stáli, na rozdíl od nás nevěděli, že Hladovec byl od narození vážně nemocný a jeho dny byly sečteny.

Zpět

Vaše komentáře k recenzím

Datum 15.03.2017

Vložil Marie

Titulek mariehorse.blog.cz

Odpovědět

Ty vždy vydáš recenzi na knihu, o které přemýšlím :D. Zrovna tahle vypadá vážně moc pěkně :).

Datum 18.03.2017

Vložil Nasťa

Titulek Re: mariehorse.blog.cz

Odpovědět

Tak vidíš to, aspoň ti trochu usnadním rozhodování! :D Psí poslání je výborné, neslyšela jsem zatím o nikom, komu by se nelíbilo.. :)