Ostrov lhářů - Já lžu, ty lžeš, všichni lžeme!

14.09.2015 15:45

E. Lockhartová - Ostrov lhářů

Originální název: We Were Liars 
Rok vydání: 2015 (originál vydán 2014)
Počet stran: 264
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: Host

Seznamte se s báječnou rodinou Sinclairových!

Cadence Sinclairová Eastmanová je obyčejná osmnáctileté studentka, tedy alespoň kdysi bývala. Pochází z šíleně staré a neskutečně bohaté rodiny Sinclairových. Jsou tak strašlivě majetní, že dokonce vlastní svůj soukromí ostrov Beechwood.  Právě tam Cadence společně s matkou odjede po té, co od nich odejde její otec. 

Cad to ovšem ani v nejmenším nevadí, má tam totiž tři spřízněné duše - lháře, Jonnyho, Mirren a Gata. Jejího Gata. S nimi je Cadenci opravdu dobře, vtipkují, kují pikle, no zkrátka si společně užívají krásné a bezstarostné chvilky. Jenže pak se něco stane. Strašná hrozivá událost, po které už není nic takové, jaké bylo dříve. Jenže, co je pravda a co naopak lež? 

***

 

Vítejte v báječné rodině Sinclairových. V naší rodině nemáme zločince. V naší rodině nemáme feťáky. V naší rodině nemáme černé ovce. Sinclairovi jsou atletické postavy, vysocí a pohlední. Jsme starý majetný rod, volíme demokraty. Máme široké úsměvy, souměrné brady a tvrdé podání v tenisu. Nevadí, že nám rozvod rozerval srdeční svalstvo a srdce bije dál jen s přemáháním. Nevadí, že peníze ve svěřeneckém fondu docházejí a že se na kuchyňské lince hromadí nezaplacené účty. Nevadí, že noční stolek je zaskládaný tubami prášků.

Jestli se vás někdo zeptá, jak skončí, prostě lžete!

Ach ano, tahle naprosto skvělá tajuplná větička vás nakonec donutí po knize sáhnout. Můžete si býti ovšem jistí, že se jedná skutečně o zcela pravdivou větu. Samotná autorka vás totiž tak přesvědčivě vodí za nos, že si nakonec nebudete tak zcela jistí, co je vlastně pravda a jen výmysl vaší mysli.

Lockhartová to zkrátka dotáhla k dokonalosti, vytvořila totiž dva na první pohled stejné, ale přeci jiné paralelní světy, které se navzájem ovlivňují a překrývají. Nikdy, až do samého konce, no a vlastně ani po tom, nevíte, co se skutečně stalo a co je jen lež spojená s představivostí hlavní hrdinky. Poněvadž ono to obojí působí tak neskutečně, skutečně. Nicméně, jak si ve finále můžete být jistí tím,  že je tohle všechno vlastně pravda? Jak, řekněte mi to prosím. Odpověď zní, nijak!

***

Moje celé jméno zní Cadence Sinclairová Eastmanová. Žiju s mamkou a třemi psy v Burlingtonu ve státě Vermont. Bude mi osmnáct. Vlastním jednu opotřebovanou průkazku do knihovny a to je asi všechno. I když je třeba dodat, že žiju v obrovském domě plném drahých a neužitečných věcí. Bývala jsem blondýnka, ale teď jsem černovláska. Bývala jsem silná, ale teď jsem slabá. Bývala jsem hezká, ale teď jsem pobledlá. Je třeba dodat, že od nehody trpím migrénami. Je třeba dodat, že netrpím blázny.

Na konci budete nevěříčně kroutit hlavou a škemrat o vysvětlení!

Abych nezapomněla, tak je třeba upozornit na šokující konec. Vlastně od knihy můžete očekávat jakékoliv rozuzlení, jen ne takové, kterého se vám v samém konci dostane. Sama jsem se přistihla při tom, jak v knize hledám další stránky, ale ony nepřicházejí.  Budete si říkat - "ale takhle to nemohlo dopadnout", nicméně to tak ve skutečnosti dopadlo. Budete se chtít dozvědět víc, ale žádné pokračování není. Zkrátka a dobře to ve vás zanechá více otázek, než odpovědí. 

Napsala jsem recenzi a vlastně vám nic o knize neřekla, nevadí! Vezte, že je to jen pro vaše dobro, tenhle příběh si totiž budete muset prožit na vlastní kůži a nezapomeňte, až se vás někdo zeptá, jak to skončí, prostě lžete! Já vám teď, ale opravdu prozradím své hodnocení. Kniha ode mne dostane 4,5 hvězdiček z celkových 5. Tu polovinu si dovolím, strhnou za čtenářsky místy  mírně zdlouhavé a méně zajímavé pasáže.

Gat přijel poprvé na Beechwood, když nám bylo osm. Léto osm, jak říkáme. Předtím jsme Mirren, Johnny a já nebyli Lháři. Byli jsme prostě bratranci a sestřenice a Johnny otravoval, protože si nechtěl hrát s holkama. Johnny, to je drzost, úsilí a zlomyslnost. Tenkrát věšel naše barbíny za krk a střílel po nás pistolí z lega.

Zpět

Vaše komentáře k recenzím

Datum 17.07.2020

Vložil Ivka

Titulek Fondy

Odpovědět

Také by mne zajímalo jak je to s těmi (info tady https://www.alphacitizen.com ) svěřenskými fondy ? Lidé se ptají a mají spoustu otázek, na které ale nejsou skoro žádné odpovědi. Tento stát by se měl opravdu celý postavit tak nějak od začátku :-)

Datum 18.09.2015

Vložil Whirpy

Titulek whirpy.blog.cz

Odpovědět

o knize slyším prvně, děj mě zaujal, ale teď mám v plánu číst E. Oněgina. A už tak nemám poslední dobou na četbu čas, možná někdy do prázdninách, moc ráda bych si ji přečetla. :)

Datum 21.09.2015

Vložil Nasťa

Titulek Re: whirpy.blog.cz

Odpovědět

Hodně štěstí s Oněginem, také jsem se alespoň částí prokousala :)). Jinak doufám, že tě Ostrov lhářů nezklame, až ho budeš čist :)).

Datum 17.09.2015

Vložil Aires

Titulek Ostrov lhářů

Odpovědět

Moc pěkně napsaná recenze :) Tahle knížka mi padla do oka a jsem na ni hrozně zvědavá :)

Datum 21.09.2015

Vložil Nasťa

Titulek Re: Ostrov lhářů

Odpovědět

Pek dej vědět, jak se ti kniha líbila! :))

Datum 16.09.2015

Vložil Eliz

Titulek walletofinfinity.blogspot.cz

Odpovědět

Ahojky, máš to tu moc krásné a útulné :)
A k recenzi: Je opravdu pěkně napsaná, hezky jsi rozvedla všechny svoje myšlenky a knihu dobře zhodnotila. Mě osobně se kniha líbila úplně strašně moc :D

Datum 21.09.2015

Vložil Nasťa

Titulek Re: walletofinfinity.blogspot.cz

Odpovědět

Moc děkuji za pochvalu! :)) Já jsem hlavně byla překvapená z toho, jak kniha končí, nechtěla jsem tomu konci věřit.. Cokoliv, ale "tohle" jsem vážně nečekala!