Kulka - Když se dávno zapomenutá minulost dere na povrch!

25.09.2016 22:57

Mary Louise Kellyová - Kulka

Originální název: The Bullet
Rok vydání: 2016 (originál vydán 2015)
Počet stran: 336
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: Knižní klub

Myslíte si, že si poklidně žijete, omyl!

Caroline Cashionová vede celkem poklidný a dost možná nezajímavý život profesorky francouzské literatury. Celý den se vrtá ve světě elegantních kavalírů, krásných dam a šťastných konců. Běžná denní rutina, která se denně střídá. Nicméně Caroline ani netouží po nějaké extra změně, sice je ve svých třiceti sedmi stále sama, ale co na tom. Důležité je, že má milující rodinu a klidné zázemí.  Co by si tak ještě mohla přát? Vždyť má vše, o co jiní usilují roky!

Jenže všechno rázem změní ta zpočátku zcela nepodstatná bolest zápěstí, která se však neustále zhoršuje. Všechno se zdá být celkem vážné, jak by také ne, když už nemůže ani triviálně hýbat rukou, bez toho aniž by pociťovala urputnou bolest. Proto se rozhodne vyhledat lékařskou pomoc a podstoupit RTG vyšetření. Tam se s naprostým zděšením dozvídá dech beroucí pravdu, vzadu v krčním obratli má jakýsi titěrně malý předmět, který svým tvarem připomíná kulku. Jenže jak se tam proboha dostala a co víc, je vůbec možné, že si na ní Caroline  nevzpomíná? 

Jmenuju se Caroline Cashionová a jsem hrdinkou následujícího příběhu. Možná si myslíte, že jsem něco jako odvážná, mladá a krásná Lara Croft s vypracovanými svaly a revolverem na stehně, ale rychle na to zapomeňte, protože nic nemůže být skutečnosti vzdálenější. Je pravda, že jsem dost hezká. Mám dlouhé tmavé vlasy, velké čokoládově hnědé oči a úzký pas. Muži se za mnou otáčejí, to připouštím, ale revolver byste u mě hledali marně. Taky je mi už sedmatřicet, takže jsem dost stará na to, abych měla rozum. Vzrušení a nebezpečí rozhodně nevyhledávám. Celé dny sedím a studuju díla cizích klasiků. Učím totiž na fakultě jazyků a lingvistiky při Georgetownské univerzitě a specializuju se na francouzskou literaturu devatenáctého století, na Balzaca, Flauberta, Stendhala a Zolu. Přibližně jednou ročně mi zaměstnavatel velkoryse zaplatí pobyt v Paříži, ale většinou byste mě našli v hlavní univerzitní knihovně, jak s brýlemi na nose soustředěně čtu.

Za pravdu se musí platit, ale jak vysoká je její cena?

Vinou tohoto neblahého objevu se žena dozvídá strašlivou opravdu, je adaptována. Avšak co je daleko horší, je osud, který potkal její biologické rodiče, ti jsou totiž mrtví a to vinno vraha, který je zahubil, když jí samotné byli tři roky. To je také důvodem toho, proč ze své mysli tento nepříjemný zážitek vytěsnila. Jenže Slečna Cashionová se rozhodně nehodlá vzdát bez boje. Rozhodne se rozjet své vlastní pátrání a zjistit, co se tehdy vlastně stalo. K tomu jí má dopomoci malý rozhovor v novinách, nicméně pozor i vrazi umějí číst!

Ačkoliv se jedná o první knihu z péra Mary Louise Kelly, která byla nabídnuta českým čtenářům, tak i přesto si troufám říci, že se jedná o parádní knižní zážitek. Jistě podobné náměty už tu byly, třeba ve Zmizelé, či proslulé dívce ve vlaku. Pokud to vezmeme kolem a kolem, tak je Kulka spíše slabším počinem než výše zmiňované skvosty, nicméně i tak je o co stát. 

Několik měsíců mě zlobilo zápěstí. Nejdřív jen občas brnělo, ale pak z něj začala vystřelovat ostrá bolest, která se stupňovala, a nakonec jsem měla tak slabé a neohebné prsty, že jsem málem neudržela tašku. Doktor prohlásil, že to mám z práce – prý moc píšu. Abych se vyjádřila konkrétněji (na přesnosti si zakládám), diagnostikoval mi syndrom karpálního tunelu. Doporučil mi, abych si na noc dávala na zápěstí ortézu a posunula klávesnici po- čítače o něco výš. Pomohlo to, ale jen trochu. A tak jsem se jednou ráno ocitla v čekárně Washingtonské radiologické kliniky, kde jsem měla podstoupit magnetickou rezonanci, abychom podle lékaře „vyloučili artritidu a zjistili, co potíže způsobuje“. Tu středu ráno 9. října všechno začalo.

Ohromujicí příběh, který vám nedá spát!

Autorka si skvěle pohrála s velkou životní proměnou, kterou si prochází hlavní hrdinka. Zprvu velmi spokojená a hlavně bezstarostná žena je postavena do smrtelně nebezpečné situace. Není proto divu, že má sklony k tomu jednat zmateně, či spíše impulzivně. Jenže se nejednou nachytáte při myšlence na to, jak byste se asi zachovali vy. Atmosféra strachu, nevědomí a naprosté snahy o zjištění toho, jak se věci skutečně mají, je zde vykreslena naprosto bravurně, až vás z toho bude mrazit po celém těle!

Dovolím si kostatovat, že tuhle světovou beletrii, respektive thriller zhltnete jedna báseň, ani se nenadějete a budete dočítat poslední stránku. Pokud patříte mezi milovníky takovýchto beletrií, nebo prostě chcete zkusit něco trochu jiného, rozhodně dejte knížce šanci. Příběh je skvěle napsaný, má sympatickou pilotní postavu a vcelku originální zápletku, díky níž strávíte s knihou nejeden podzimní večer. Za sebe udílím Kulce maximální ohodnocení 5 z 5 hvězdiček a těším se na další setkání s touto spisovatelkou! Prostřednictvím této recenze bych chtěla velmi poděkovat e-shopu KNIHY DOBROVSKÝ za poskytnutí recenzního výtisku! TAM si knihu můžete také koupit a to za velmi dobrou cenu, která se rozhodně vyplatí!

Také teď mě nechal bez přerušování vypovídat a pak mě požádal, abych chviličku počkala. K telefonu se vrátil za pár minut. „Už mi ty snímky e-mailem poslali a právě se na ně dívám,“ prohlásil zamyšleně. „Je tam… ta laborantka má pravdu, něco tam je.“ „Myslíte nějaký stín?“ „Ne, vypadá to jako… něco kovového.“ „To není možné.“ „Uvízlo to u páteře a nedá se to přesně rozpoznat. Neoperovali vám někdy krk nebo ramena?“ „Cože? Ne.“ „Může se stát, že chirurg zapomene v ráně nějaký nástroj nebo svorku a zašije je tam. Ale nedělal bych si s tím hlavu. Po rentgenu budeme moudřejší.“ „Musím ještě na rentgen?“ zeptala jsem se s povzdechem. „Ano, bylo by to lepší. Hned vás objednám.“ Poděkovala jsem a rozloučila se. Zápěstí mě bolelo, a tak jsem si ho při chůzi začala na vnitřní straně lehce masírovat. Vyhlídka na další snímkování mě pochopitelně nepotěšila. Vyšetření, která mají trvat hodinu, se můžou protáhnout na celý půlden. Ale ten semestr jsem moc hodin neučila, a mohla jsem si čas udělat. A přestože jsem se tomu bránila, zmocnila se mě zvědavost.

Zpět

Vaše komentáře k recenzím

Datum 27.09.2016

Vložil Luca

Titulek Skvělý typ

Odpovědět

Páni, to vypadá na opravdu zajímavou četbu, musím si to připsat na svůj seznam přání! :-)

Datum 27.09.2016

Vložil Nasťa

Titulek Re: Skvělý typ

Odpovědět

Jsem ráda, že tě kniha zaujala, vážně totiž stojí za pozornost! :)