Uvnitř mé hlavy - Jak poznám, co je skutečné?

27.09.2016 16:39

Francesca Zappia - Uvnitř mé hlavy 

Originální název: Made You UP
Rok vydání: 2016 (originál vydán 2015)
Počet stran: 368
Vazba knihy: Měkká
Nakladatelství: Yoli

Být normální je běžné, nebo ne?

Alex nikdy nebyla jako ostatní holky, všechno je na ní totiž jiné. Od jejich rudě zářících vlasů až po zvláštní chorobu, kterou trpí.  Už v sedmi letech jí lékaři diagnostikovali schizofrenii, ve třinácti k ní přibyl přívlastek paranoidní. Jenže za tohle všechno ve skutečnosti můžou humři, kteří jsou stejně rudí, jako její vlasy. Jako malá holka se je snažila vysvobodit z obrovské nádrže místního supermarketu. Jenže její matka tvrdí, že se nic takového ve skutečnosti nestalo. Avšak jednalo se opravdu pouze o výplod dívčiny bujné fantazie?

Tahle středoškolačka je prostě jiná, její mysl si s ní, zahrává dle libosti a tam má neustále pocit, že jí pronásledují komunisté. V jídle hledá stopy po jedu. Je plachá a nedůvěřivá k lidem. Teď má navíc nastoupit na novou střední školu, kde se setká s nechvalně proslulým Milesem. Klukem, který si nechává platit za všemožné kanadské žertíky. Nicméně právě on připomíná Alex Modroočka, chlapce, který jí pomáhal osvobozovat humry. Je tohle vůbec možné anebo si ho její mysl jen vytvořila? 

Když jsem byla při nákupu hodná, dostala jsem čokoládové Yoo-hoo. Když jsem byla moc hodná, směla jsem se dívat na humry. Toho dne jsem byla moc hodná. Matka mě nechala u nádrže s humry uprostřed hlavní uličky, zatímco sama šla k pultu s lahůdkami pro tátovy vepřové kotlety. Na humrech mě fascinovalo všechno, od klepet až po jejich rudou barvu. Moje vlasy měly také rudou barvu, byl to ten odstín červené, který vypadá dobře na všem, kromě lidí, protože lidské vlasy by neměli být červené. Rezavé ano, kaštanové samozřejmě. Ale ne červené jako humr. Popadla jsem svoje copy, přitiskla je na sklo a zírala nejbližšímu humrovi do očí.  

Jiná dimenze vnímání odkrývá svou tvář!

Celý příběh lze s klidem v duši rozdělit na dvě poloviny. V té první se seznamujeme s hlavní hrdinkou a jejím poněkud podivuhodným životem. Postupně se nám odhaluje její minulost i plány do budoucna. Na své si tu přijdou také milovníci žánru Young Adult, jelikož se valná většina děje odehrává právě v prostředí dospívajících studentů.

Ovšem jakmile se přehoupne přes tuhle trochu nudnější polovinu, tak se nám děj začne vcelku rychle rozbíhat. Nudné pasáže vystřídají stránky plné akce a neočekávaných zvratů. Až budete mít problém rozlišit, co je realita, no a co jen iluze. Pomyslnou třešničkou na dortu je pak velmi nečekaný konec, který vám zaručeně vezme dech! Možná, že chvíli po dočtení budete překvapeně koukat, přesto si myslím, že by vám tento příběh neměl uniknout.  Děj i postavy jsou totiž naprosto skvělé a svým způsobem neobyčejné.

Pak začal křik. Něčí ruce mě popadly za předloktí a prudce mě zvedly na nohy. Matka na mě ječela a vlekla mě pryč od nádrže. Ohlédla jsem se. Humři byli pryč. Z ruky mi kapala ledová voda. Modroočko stál uprostřed louže. Zvedl láhev Yoo-hoo, kterou jsem tam nechala, a mával mi na rozloučenou.  Snažila jsem se matku přesvědčit, aby zastavila, chtěla jsem se vrátit a zeptat se ho, jak se jmenuje.  Ale ona jen přidala do kroku.  

Velmi obstojná prvotina talentované spisovatelky! 

Uvnitř mé hlavy je sice debutem mladé autorky Francesky Zappii, ale to jí na kvalitě vůbec neubírá. S poměrně zajímavým a nepříliš rozšířeným tématem si spisovatelka poradila na výbornou. Přesto mám však neodbytný pocit, že by tenhle „psychický stav“ mohla více rozebrat. Taktéž i samotná hlavní hrdinka si přímo říká o více pozornosti, která by jí jen prospěla.

Pokud hledáte atypické oddechové čtení, tak si myslím, že byste tuhle knihu neměli minout. 4te se téměř sama, takže se ani nenadějete a už budete na poslední stránce. Ještě ke všemu vám nabídne spoustu zajímavých otázek k zamyšlení. Mě se velmi líbila, proto jí hodnotím 4.5 z 5 hvězdiček a těším se na další setkání s Franceskou. Prostřednictvím této recenze bych chtěla velmi poděkovat e-shopu Martinus.cz, za poskytnutí recenzního výtisku! TAM si knihu můžete také koupit a to za velmi dobrou cenu, která se rozhodně vyplatí!

Někdy mám pocit, že lidé považují realitu za samozřejmost. Poznáte třeba rozdíl mezi snem a skutečným životem. Když jste ponořeni do snu, nemusíte si to vůbec uvědomovat, ale jakmile se probudíte, víte, že sen, byl jen sen a ať už se v něm událo cokoliv dobrého, či zlého, nebylo to skutečné. Pokud nežijeme v Matrixu, je tento svět skutečný, skutečné je vše, co v něm uděláte, a nic víc nepotřebujete vědět.  Lidé to berou jako cosi pevně daného. Po onom osudném dni v supermarketu, jsem byla celé dva roky přesvědčená, že jsem opravdu vypustila humry na svobodu.  Myslela jsem, že odlezli pryč, našli moře a žili šťastně až do smrti. Když mi bylo deset, zjistila matka, že se považuji za jakousi spasitelku humrů. 

Zpět

Vaše komentáře k recenzím

Datum 27.09.2016

Vložil Eliz

Titulek walletofinfinity.blogspot.cz

Odpovědět

Na knihu se chystám už fakt dlouho! :)

Datum 29.09.2016

Vložil Nasťa

Titulek Re: walletofinfinity.blogspot.cz

Odpovědět

Určitě se do ní pusť, je skvělá! :)