Krycí jméno Verity - Napsala jsem pravdu!

13.12.2015 14:05

Elizabeth Weinová - Krycí jméno Verity

Originální název: Code Name Verity
Rok vydání: 2015 (originál vydán 2012)
Počet stran: 441
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: CooBoo

Pravda nemusí být jen jedna!

 V erity bývala brilantní britskou agentkou, jenže udělala fatální chybu, nechala se chytit. Teď dostala od nepřítele na vybranou. Buď ji okamžitě brutálně popraví anebo dostane dalších čtrnáct dní života k dobru, výměnou za to však musí Agentka vyzradit vše, co se ji jako špionce podařilo zjistit o válečné taktice své země a jejich spojenců. Dívka se rozhodne povědět jim pravdu, ale ne takovou, jakou by chtěli slyšet. 

Julie tedy polehoučku na jednotlivých stránkách papírů pomalu odkrývá příběh, jenž napsal život sám. Vypráví v něm totiž, jak se seznámila se svou nejlepší kamarádkou pilotkou Maddie. Ta je totiž jejím přesným protikladem, neumí nikomu lhát, ani být drzá. Nicméně její píle a cílevědomost ji pomohou dostat se až na jedné z nejlepších pilotek Spojeného království. Ovšem bude takovýto příběh Nacistům stačit k tomu, aby jí nechali naživu?

Bože můj, snažila jsem se. Ale teď už je jisté, že jsem srab. Po tom absurdním kšeft u, co jsem uzavřela s SS-Hauptsturmführerem von Lindenem, o tom není pochyb. A prozradím všecko, co budete chtít, všecko, na co si vzpomenu. Do nejmenších podrobností. Jak jsme se tedy dohodli? Píšu to sem, abych si to srovnala v hlavě. „Zkusíme to jinak,“ řekl mi von Linden. „Čím by ses nechala podplatit?“ A tak jsem mu řekla, že bych chtěla zpátky oblečení.

Najít nejlepšího přítele je, jako zamilovat se!

Samotná kniha rozdělena na dvě poloviny. V první z nich se seznamujeme s hlavní hrdinkou prostřednictvím jejích zápisků se dozvídáme něco víc o její minulosti a také o tom, jak vzniklo jedno z nejkrásnějších přátelství, které bylo neustále podrobováno těžké zkoušce. Naopak v "mezerách" mezi vyprávěním příběhu se dozvídáme, co se jí děje ve vazbě. Avšak díky svému vtipu a nadhledu dokáže Verity zlehčit i ty nejhrůznější situace, které poté nepřipadají čtenáři až tak "strašné".

Naproti tomu druhá část knihy nás zavede za pilotkou Maddie, která se zoufale snaží dostat svou kamarádku ze spárů "gestapácké moci". Nicméně dokáže její pomoc přijít v pravou chvíli, anebo je děvče odsouzeno k tomu umřít krutou a nelítostnou smrtí, jenž přísluší, nepříteli hitlerovského Německa.

Budu psát anglicky. Na zápisky ve francouzštině nemám dost velkou slovní zásobu a německy taky plynně neumím. Hauptsturmführeru von Lindenovi to holt bude muset někdo přeložit. Třeba Fräulein Engelová. Ta umí anglicky moc dobře. To ona mi vysvětlila, že petrolej a kerosin jsou totéž. U nás se tomu říká petrolej, ale v Americe kerosin a podobně to zní i ve francouzštině a němčině (Ještě k petroleji nebo kerosinu nebo co to je. Nevěřím, že si na mě můžete dovolit vyplýtvat litr kerosinu. Nebo ho sháníte na černém trhu?)

Příběh, který vás donutí zamyslet se nad životem!

K autentičnosti příběhu napomáhá i fakt, že za každou epizodou a každým detailem knihy je ukrytý jemu podobný skutečný příběh. Jak na to mimo jiné upozorňuje i samotná autorka ve svém konečném hlášení. Což je koneckonců na celém ději opravdu velmi vidět. Nechybí tady totiž ani detailní obraz té doby, přestože si autorka některé detaily vymyslela, tak to věrohodnost celého příběhu nikterak nezatěžuje, ba právě naopak!

Ačkoliv sama nepatřím k lidem, kteří by vyhledávali příběhy s válečnou tématikou, tak mě tento příběh o čirém přátelství dokázal velmi zaujmout. Vyvolal ve mně hluboké pocity a přiměl mě zamyslet se nad tím, co je ve skutečnosti v životě důležité. Takže není divu, že dávám knize 5 z maximálně 5 hvězdiček. Jsem si jistá, že si od této autorky v budoucnu ještě něco přečtu! 

P. S. Pokud stále váháte, zda kniha skutečně stojí za přečtení, tak neváhejte a podívejte se na upoutávku, kterou vyrobilo nakladatelství CooBoo.

Kdybych měla vyprávět, jak jsem se dostala sem, musela bych vlastně začít u Maddie. Asi se nikdy nedozvím, jak se u mě místo mých dokladů ocitla její legitimace a pilotní průkaz, když jste mě sebrali, ale když vám o Maddie něco řeknu, pochopíte, proč jsme sem přiletěly spolu. Maddie se správně jmenuje Margaret Brodattová. Máte její legitimaci, takže to víte. Brodattová není severoanglické, ale ruské jméno, aspoň myslím, protože její dědeček pocházel z Ruska. Ale Maddie je holka ze Stockportu.

Zpět

Vaše komentáře k recenzím

Datum 17.03.2016

Vložil ElizabeththeThird

Titulek Pomalu, ale jistě...

Odpovědět

Pořád se plácám někde u první půlky a snažím se posunout dál... Někdy se začtu, až nevnímám nic kolem sebe a zhltnu najednou dvacet stránek a jindy kniha leží dlouhé týdny v poličce :D Zkusím ji dočíst dřív, než zapomenu, o čem je první půlka ;)

Datum 13.11.2016

Vložil Nasťa

Titulek Re: Pomalu, ale jistě...

Odpovědět

Je pravda, že se nečte úplně snadno.. Ovšem i tak, se mi moc líbila.. Teď jsem se pustila do druhého dílu a jsem na něj opravdu zvědavá.